واحد توسعه تحقیقات بالینی مرکز آموزشی پژوهشی درمانی قائم (عج) از مراکز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در ارزشیابی سالیانه فعالیتهای پژوهشی واحدهای توسعه به تفکیک تیپهای دانشگاهی موفق به کسب رتبه برتر در سطح کشور شده است.
استادیار پزشکی مولکولی و مدیر واحد توسعه تحقیقات بالینی بیمارستان قائم (عج) مشهد در گفتگو با وب دا اظهار کرد: این واحد در ارزشیابی سالهای ٩۶، ٩٨ و ٩٩ هم موفق به اخذ رتبه برتر کشور شد، امسال برای چهارمین سال این دستاورد اخذ شده است.
دکتر حسن مهراد مجد، خاطر نشان کرد: این موفقیت حاصل تلاش تمام بخشهای بالینی در سطح دانشگاه بهویژه اساتید بالینی دانشجویان و همکاری و تعامل مراکز آموزشی و پژوهشی ذیل دانشگاه و سایر مراکز بروندانشگاهی است.
دکتر مهراد مجد با بیان اینکه این مرکز موفق به برقراری ارتباط پژوهشی گسترده با سایر مراکز شده است، تصریح کرد: کمیته تحقیقات دانشجویی همکاری خوبی با این مرکز در پیشبرد پروژه تحقیقات سطح بیمارستان داشتند.
وی با بیان اینکه ارزشیابی واحد توسعه تحقیقات بالینی در دو بعد ظرفیتسازی و برونداد پژوهشی صورت میگیرد، عنوان کرد: در این سطح ٨ شاخص و ١۴ زیر شاخص برای ارزیابی در نظر گرفته شده است که از آن جمله میتوان به ظرفیت مشاورهای، ساختار فیزیکی، وبسایت اختصاصی و برگزاری کارگاه پژوهشی اشاره کرد.
دکتر مهراد مجد با بیان اینکه در مقوله برون پژوهشی میتوان به انتشار مقالات، راهاندازی بانک دادهها، فعالیت پژوهشی نوآورانه، ثبت اختراع اشاره کرد که هر کدام واجد امتیازات است، افزود: رسالت واحد توسعه، توانمندسازی پژوهشی اساتید در بخشهای بالینی و استفاده هدفمند از ظرفیتهای بیمارستانی در ارائه پژوهشهای بالینی محور و مسئلهمحور و جهتدهی تحقیقات به سمت تحقیقات کاربردی است.
وی با اشاره به اینکه مشارکت و همکاری بخشهای بالینی و استفاده از توانمندیهای واحد توسعه تحقیقات بالینی منجر به دستاورد و پژوهش کاربردی در سطح بیمارستان شده است، گفت: در راستای توانمندی اساتید در حوزه پژوهش کارگاههای اختصاصی مبتنی بر نیازسنجی اساتید بیشتر در حوزه پژوهشهای کاربردی برگزار شده است تا پژوهشها مبتنی بر نیاز و مسئلهمحور و در قالب پژوهشهای چندرشتهای صورت گیرد.
دکتر مهراد مجد با بیان اینکه دانشکدههای مختلف و مراکز بروندانشگاهی نیز میتوانند از ظرفیت واحد توسعه تحقیقات بالینی با بخشهای بیمارستانی استفاده کنند، ابراز کرد: پژوهشگران حوزه علوم پایه با هر یک از بخشها و گروهها ارتباط برقرار میکنند و طرحها و ایدههای مشترک اجرا و پیاده میشود.